Leczenie Ran

Dodane 31 stycznia, 2017.

Dlaczego tak jest?

Są rany, które tworzą się w niebywale szybkim tempie, za to goją tygodniami, ba, nawet miesiącami, nie szczędząc chorym bólu i zwątpienia. Leczenie ich jest trudne oraz kosztowne, lecz należy jak najszybciej rozpoczynać odpowiednią terapię.

Rany dzielimy na ostre i przewlekłe. Te pierwsze powstają po skaleczeniach czy operacjach przecięcia tkanek. Goją się szybko (2-7 dni) i jeśli tylko są prawidłowo pielęgnowane, nie stanowią poważnego problemu. Za przewlekłe natomiast uznajemy te, które nie zasklepiają się w ciągu tygodnia, dwóch mimo zachowania zasad higieny.

W tej sytuacji koniecznością staje się nie tylko leczenie rany, ale przede wszystkim znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy. Niegojąca się rana może świadczyć bowiem o poważnej chorobie toczącej się w organizmie.

Kiedy potrzebny jest lekarz?

Rana, która nie goi się w ciągu co najmniej dwóch tygodni, powinna zaniepokoić. Zwłaszcza, gdy pojawią się dodatkowe objawy, tj. zaczerwienienie, obrzęk czy ból, które sygnalizują zakażenie lub stan zapalny. Trzeba wtedy niezwłocznie udać się do lekarza w celu ustalenia przyczyny. Im wcześniej zostanie wdrożone leczenie, tym większa szansa na szybsze wygojenie.

Rany przewlekłe mogą powstawać z różnych powodów. Pod względem częstości występowania pierwsze miejsce zajmują powikłania: przewlekłej niewydolności żylnej (ok. 80%), następnie cukrzycy (stopa cukrzycowa), rany odleży nowe (efekt przebywania przez dłuższy czas w pozycji leżącej), powikłania przewlekłej niewydolności tętniczej, chorób układu limfatycznego, zaburzeń metabolicznych, rany neuropatyczne, hematologiczne, nowotworowe i komplikacje pooperacyjne (zakażenia bakteryjne).

Leczenie

Sukcesy w leczeniu ran zaskakują pacjentów, którzy często kilka lat leczą rany (np. miażdżycowe, cukrzycowe itp.) praktycznie bez skutku. Długie pobyty w szpitalach, stosowanie bardzo drastycznych metod nie dawało takiego efektu jak w krótkim czasie osiągnięto dzięki OZONOTERAPII.