Borelioza

Dodane 29 listopada, 2016.

borelioza

Kleszcze wyspecjalizowały się w żerowaniu na niemal wszystkich grupach kręgowców. Żywią się krwią, która jest im niezbędna do wzrostu i dojrzewania. Atakują tak, że w większości przypadków tego w ogóle nie czujemy, przez co w czasie swojego życia żywicielem może zostać wiele organizmów. W ten sposób tworzy się okazja do przenoszenia się niebezpiecznych mikrobów. Chorobą, która atakuje co roku tysiące Polaków jest borelioza wywoływana krętkami z rodzaju Borrelia i przenoszone są one przez kleszcze pospolite.

Boreliozę ciężko jest rozpoznać, bo wielu pacjentów nie zauważa ukąszenia kleszcza albo o nim zapomina. Nie zawsze na skórze pojawia się tzw. rumień wędrujący, czasem objawy mogą wystąpić dopiero po kilku miesiącach. Jest ich wiele, od bólów kostno-stawowych i zapaleń stawów, mięśni i ścięgien, przez zapalenia opon mózgowych, porażenia i zapalenia nerwów, po zapalenie mięśnia sercowego, stany chronicznego wyczerpania i objawy psychiczne.

Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że borelioza to nie jedyna choroba, która przenoszona jest przez kleszcze. Jeden osobnik może mieć w sobie kilka mikrobów, w tym bakterie odpowiedzialne za anaplazmozę i wirusa TBEV, wywołujące kleszczowe zapalenie mózgu.

Walka z chorobami odkleszczowymi staje się coraz trudniejsza z uwagi na ich rozprzestrzenienie. Pojawiają się one masowo nie tylko w polskich lasach. Obecne są one już między innymi w miejskich parkach, gdzie kilka lat temu były czymś niespodziewanym. Przyczyny tej inwazji nie są do końca znane, ale większość upatruje to zjawisko jako konsekwencja łagodnych zim.

Ozonoterapia, a właściwie terapia tlenowo-ozonowa, to jedna z niekonwencjonalnych metod, która wspomaga leczenie podstawowe boreliozy, zwłaszcza w tych przypadkach, w których leczenie rutynowe nie daje zadowalających wyników.